Seria A500 - opis szczegółowy

WSTĘP

Za punkt wyjścia do dalszych ulepszeń wybraliśmy wielokrotnie nagradzaną wydajność kolumn S400. Następnym krokiem w ewolucji i poprawie wydajności jest przejęcie kontroli nad pozostałymi etapami odtwarzania muzyki. Podejście to doprowadziło nas do stworzenia nowych, cyfrowych i bezprzewodowych głośników aktywnych Buchardt A500 i A700, sterowanych za pomocą procesora DSP. Pozwólcie nam proszę szczegółowo wyjaśnić, dlaczego spędziliśmy ponad trzy lata na intensywnym rozwoju, aby osiągnąć nasze cele.

PODSTAWA AKUSTYCZNA

W modelach A500 i A700 zastosowaliśmy rozwiązania znane z naszych pasywnych kolumn Buchardt S400 i spojrzeliśmy na to świeżym okiem. Co można jeszcze ulepszyć? Wiemy doskonale, dlaczego S400 zostały przyjęte tak dobrze i dlaczego ich dźwięk jest tak pozytywnie oceniany. To dzięki naszemu naukowemu podejściu i inżynierii, która stoi za tymi kolumnami. Opracowana przez nas konstrukcja falowodu niesie wiele odpowiedzi na to pytanie – dzięki kierunkowości idealnie dopasowanej do głośnika niskotonowego zaprojektowanej tak, aby przejście z pasma głośnika niskotonowego do pasma głośnika wysokotonowego było praktycznie niesłyszalne pod dowolnym kątem przed głośnikiem. Co więcej, dokonaliśmy 2700 pomiarów wokół pojedynczego przetwornika (łącznie 5400 punktów pomiarowych) – wszystko po to, by ocenić czy można coś jeszcze poprawić. Przy pracy nad pasywnymi S400 zoptymalizowaliśmy strojenie i dźwięk do poziomu, który jest praktycznie niespotykany w tym przedziale cenowym. Do recepty na sukces dołożyliśmy najnowocześniejsze dane pomiarowe i niektóre z najbardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych, jakie kiedykolwiek stworzono. Tak otrzymaliśmy doskonale przyjęty i bardzo ceniony model pasywny. A więc – co jeszcze należy poprawić w A500 i A700? Dużo!

CZYSTA CYFROWA ŚCIEŻKA SYGNAŁU – PDS

Głośniki A500 i A700 są wyposażone w najlepszą dostępną bezprzewodową technologię audio. Pracując w standardzie WiSA, mogą obsługiwać bezprzewodowy transfer z dowolnego nadajnika WiSA z bezstratną jakością 24 bity/96 kHz i z błędem synchronizacji między głośnikami mniejszym niż 1 próbka z najkrótszym możliwym opóźnieniem.

Rozwiązanie to pozwala zapewnić, że pakiet bitów znajdujących się w studiu masteringowym, w którym nagrywana jest muzyka, może zostać przetransportowany bezstratnie, bezpośrednio do serca głośników, gdzie idealnie dopasowana ścieżka sygnału zapewnia przetwarzanie sygnału. Zaletą technologii WiSA jest to, że nie tylko przesyłanie sygnału jest bezstratne, ale jest on również kontrolowany po stronie odbiornika, dzięki czemu faktycznie odebrane dane odpowiadają w 100% wysyłanym danym. Jeśli z jakiegoś powodu miało by być inaczej – sygnał wysyłany jest ponownie. Dlatego mamy 100% pewność, że do naszych głośników trafia dokładnie ten sam sygnał, który jest na wejściu do systemu. Brak zabarwienia lub degradacji spowodowanych przesyłem między odbiornikiem a nadajnikiem. Taki czysty sygnał cyfrowy (PDS) jest przekazywany bezpośrednio do naszego czterordzeniowego procesora DSP, w którym wykorzystujemy najnowocześniejsze przetwarzanie, aby zoptymalizować sygnał dla każdego pojedynczego przetwornika do perfekcji.

KOREKCJA DSP – DLACZEGO I JAK?

Sam procesor DSP nic nie robi. Użyty niedbale DSP niewiele pomoże. Jeśli jednak procesor DSP zostanie zastosowany z należytą starannością i dogłębną analizą – zaprowadzić cię bardzo daleko. Ale nasz DSP to znacznie więcej niż tylko zaawansowana zwrotnica między sygnałem audio a każdym z przetworników. 

DOSKONAŁA KOREKCJA DSP

Posiadamy 2700 pomiarów dla każdego przetwornika. Wykorzystujemy nasze własne zaawansowane narzędzie analityczne, które pozwala nam zaobserwować różne zjawiska akustyczne w takim stopniu, że możemy również ocenić, które nieliniowości skompensować i jak, a których nie dotykać. Przeanalizowaliśmy wpływ naszego EQ na każdy z 2700 punktów pomiarowych wokół głośnika i ocenialiśmy wpływ w każdym punkcie, aby ocenić efekt akustyczny danej korekty. Przy odpowiednio ustalonych celach, efekt tego podejścia w dostrajaniu kolumn jest dotychczas niespotykanym ulepszeniem. Dzięki tej technologii możemy bardzo dokładnie wyeliminować rezonanse systemu, ponieważ będą one wyglądały tak samo źle we wszystkich kierunkach, podczas gdy np. Niektóre dyfrakcje będą widoczne tylko w określonych kierunkach i będą wymagały innej kompensacji. Wszystko to odbywa się z myślą o tym, aby głośnik był jak najbardziej liniowy, przy jak najmniejszym kompromisie dla odpowiedzi pozaosiowej. Dlatego zasadniczo dobra konfiguracja akustyczna pomaga nam w jak najmniejszym kompromisie. Najważniejsze jest to, że reprodukcja dźwięku A500 i A700 to ogromny krok naprzód.

AUTOMATYCZNA KOMPENSACJA ISO 226:2003 = WZMOCNIENIE NISKIEGO POZIOMU – LLE

Powszechnie wiadomym i udokumentowanym zjawiskiem jest, że postrzegany balans dźwięku zależy od poziomu reprodukcji dźwięku. Najlepszym przykładem jest to, że słuchamy tradycyjnych głośników na niskich poziomach głośności – reprodukcja basów i wysokich tonów jest bardzo niewielka, chociaż przy głośniejszym poziomie bas i góra są wyraźnie obecne. Ponieważ w naszych najnowszych modelach kontrolujemy cały łańcuch odtwarzania dźwięku przez głośniki, możemy przewidzieć poziom reprodukcji dźwięku w uszach słuchacza, co oznacza, że jesteśmy w stanie całkowicie i bardzo dokładnie skompensować ten efekt. Dokonujemy tej korekty tylko przy niskich poziomach (<70 dB), przy których większość słuchaczy nie przeprowadzi krytycznego odsłuchu. Efektem tej kompensacji jest płynna i stale dostosowująca się barwa kolumn do dźwięku, dzięki czemu będzie brzmiał dynamicznie i efektownie również na niższych poziomach, na których można będzie prowadzić rozmowy i słuchać muzyki w doskonałej jakości jednocześnie. Doskonale zaprojektowana funkcja, która pierwotnie znalazła zastosowanie w studiach nagraniowych. Pozwała inżynierom zajmującym się masteringiem pracować przy niższych głośnościach i nadal uzyskać precyzyjną reprodukcję muzyki. Przyczyniła się także do znacznego wydłużenia sesji pracy bez uczucia zmęczenia. W przypadku korzystania z HiFi, jeśli często słuchasz przy niższych głośnościach, będzie to dla Ciebie prawdziwy hit!

ROZSZERZENIE BASU

Następna korzyścią, która wynika z zastosowania systemów aktywnych jest możliwość rozszerzenia odtwarzania niskich tonów. Stroimy nasze systemy tak, aby grały doskonałym, niskim basem – tak niskim jak to tylko możliwe, biorąc pod uwagę ilość dostępnej mocy i budowę przetwornika, bez żadnych zniekształceń systemu. Nasz procesor DSP będzie monitorował wychylenie i stan zdrowia każdego głośnika i dynamicznie dostosowuje sposób przetwarzania i obróbki dźwięku, aby zapewnić, że sygnał wyjściowy każdego głośnika jest zawsze niezniekształcony i dopasowany do perfekcji, niezależnie od warunków.

Zamknięte obudowy zastosowane w modelach A500 i A700 również skutecznie eliminują problemy występujące w kolumnach bass-reflex w których port przy wysokim ciśnieniu akustycznym w wielu przypadkach staje się nieliniowy i nieprzewidywalny pod względem wydajności i zachowania. Dzięki naszej technologii monitorowania przetwornika możemy rozszerzyć wydajność na znacznie wykraczającą poza to, co można normalnie osiągnąć za pomocą głośnika o tej wielkości i sposobie budowy, w porównaniu z bardziej tradycyjnymi konstrukcjami. Dlatego nie daj się zwieść kompaktowym rozmiarom tych maluchów – ich dźwięk wykracza znacznie poza ich rozmiar.

DLACZEGO PRZETWORNIKI ZNAJDUJĄ SIĘ RÓWNIEŻ Z TYŁU GŁOŚNIKA?  

Podczas naszych badań nad nowymi konstrukcjami A500 i A700 wypróbowaliśmy wiele różnych konfiguracji, aby uzyskać pożądaną wydajność. Ostatecznie, kilka przetworników umieściliśmy z tyłu kolumn. Za tym pomysłem stoją dwa cele, z których tylko jeden jest oczywisty. Pierwszym i oczywistym powodem jest to, że chcemy mieć jak najwięcej obszaru stożka przetwornika, aby móc maksymalnie rozszerzyć reprodukcję basu przy jak najmniejszych zniekształceniach. Drugim powodem jest to, że używamy tylnych głośników ze specjalnie opracowanym algorytmem, aby idealnie dopasować je do pozostałych przednich głośników, nie powodując żadnych problemów przestrzennych w dyspersji akustycznej. Dzięki temu możemy wykorzystać odbicie od tylnej ściany, aby rozszerzyć nasz obraz dźwiękowy jeszcze bardziej niż w przypadku tradycyjnych głośników. Rezultatem jest większy i dokładniejszy obraz dźwiękowy, niż można uzyskać w przypadku tradycyjnych głośników skierowanych do przodu.

KOMPONENTY DOPASOWANE DO PERFEKCJI

W tradycyjnych systemach stereofonicznych klienci poświęcają bardzo dużo czasu na znalezienie idealnej kombinacji każdego z komponentów by uzyskać pożądany dźwięk i wydajność. W większości przypadków służy do tej oceny ucho kupującego a testy odbywają się w ich prywatnych domach. Przy wymianie komponentów czynność ta jest zarówno czasochłonna jak i kosztowna. W Buchardt zdecydowaliśmy się dokonać dopasowania za pomocą naukowych pomiarów i systematycznej oceny w naszym laboratorium. Jesteśmy pewni, że dokonaliśmy właściwych wyborów.

PRZETWORNIK / WZMACNIACZ

Aktywny system zastosowany w naszych kolumnach zawiera dwa chipsety DAC do sterowania kanałami wyjściowymi. Wykorzystuje dobrze znany chipset CS4398, który po prawidłowej konfiguracji staje w rankingu z najlepszymi dostępnymi chipsetami. Przetwornik cyfrowo-analogowy działa w oparciu o własne, regulowane zasilanie, aby zapewnić najlepszą możliwą wydajność i jest bezpośrednio połączony z chipsetem wzmacniacza firmy Texas Instruments, aby zapewnić optymalną wydajność, czystą reprodukcję i zminimalizowane zniekształcenia. Wzmacniacz posiada szybką analogową pętlę sprzężenia zwrotnego, która zapewnia szerokość pasma do 100 kHz i bardzo niskie zniekształcenia.

Wzmacniacze mają specjalnie zaprojektowany stopień wyjściowy, aby idealnie dopasować obciążenie przetworników w kolumnach do zastosowanych wzmacniaczy. Wszystkie te elementy zostały wzięte pod uwagę podczas strojenia głośników – rezultat to idealnie dopasowane połączenie wzmacniacza i przetworników. Moc wyjściowa każdego wzmacniacza wynosi 150 W na kanał – taka moc w zupełności wystarczy, aby w pełni wykorzystać potencjał systemu. Biorąc pod uwagę aktywny charakter głośnika, całkowita moc głośników będzie porównywalna z dużo mocniejszymi systemami tradycyjnymi, ze względu na brak strat w sieciach zwrotnic.

Po dopasowaniu wszystkich elementów opieramy nasze oceny akustyczne na tym zestawie komponentów, dzięki czemu zawsze jesteśmy w 100% pewni, co i jak jest odtwarzane. W ten sposób zapewniamy, że to, co nasi użytkownicy usłyszą, jest również tym, co udoskonaliliśmy w naszym laboratorium. Jedyne, czego wciąż nie możemy kontrolować, to środowisko, w którym grają głośniki. Dlatego nadal wymagamy od naszych użytkowników końcowej kalibracji systemu, która zoptymalizuje efekty wywoływane przez pomieszczenie odsłuchowe.

KOREKCJA POMIESZCZENIA BUCHARDT

Powszechnie wiadomo, że środowisko i pomieszczenie, w którym używany jest głośnik, może znacząco zmienić wrażenia odsłuchowe. Generalnie, jeśli chodzi o pokoje odsłuchowe, dominującymi elementami są tryby pomieszczenia i efekty brzegowe. Naszą optymalizację można przeprowadzić w kilka minut – a dane są gromadzone w sposób ciągły, za pomocą wbudowanego mikrofonu smartfona. Pozwól nam przybliżyć zalety i rozwiązania zastosowane w tej technologii.

TRYBY POMIESZCZEŃ

Podczas odtwarzania muzyki w pomieszczeniu granice wyznaczone przez konstrukcje pokoju powodują odbicia fal akustycznych. Są to rezonanse między ścianami, sufitem, podłogą i innymi elementami. Pojawiają się w określonych częstotliwościach, w zależności od wymiarów pomieszczenia. Takie zjawisko często określa się jako tryby pomieszczeń

Tryby pokoju to kwestie trójwymiarowe, co oznacza, że będą wyglądać inaczej w pomieszczeniu, w zależności od tego, gdzie się znajdujesz. Poniższy rysunek przedstawia tryby pomieszczeń w jednym wymiarze pomieszczenia np. szerokość pomieszczenia. F1 odnosi się do fali stojącej pierwszego rzędu. F2 to rozchodzenie się wyższych częstotliwości w tym samym kierunku i to samo dla f3 i f4 – jest to często określane jako kolejność trybów. Teoretycznie istnieje nieskończona liczba porządków trybów pokojowych, poruszających się w górę częstotliwości – wrócimy do tego poniżej

Jak widać na rysunku powyżej, f1 pokrywa duży obszar wzdłuż ścian, gdzie występuje wysoki poziom ciśnienia akustycznego (SPL), a na środku pomieszczenia jest niski SPL. Dla słuchacza ta konkretna częstotliwość spotka się z dużą zmiennością podczas chodzenia od ściany do ściany w tym pomieszczeniu.

Inną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę na tej podstawie –  gdy kolejność trybów jest zwiększana, odchylenie w SPL zbliża się do siebie, co utrudnia rozróżnienie poszczególnych trybów – a tylko niewielkie zmiany odległości spowodują dużą zmianę SPL. W tym momencie pomieszczenie wkracza w to, co często określa się jako rozproszone pole propagacji. Takie pomieszczenie nie jest już zdominowane przez dobrze zdefiniowane tryby pomieszczenia. Będzie to jedna wielka mieszanka fal stojących we wszystkich kierunkach. Zwykle to przejście następuje w okolicach 250-300 Hz. Ta częstotliwość przejściowa jest często nazywana częstotliwością Schrödera – i jest unikalna dla każdego pomieszczenia odsłuchowego. Na rysunku poniżej pokazano, jak przejście od niskiej gęstości modalnej zachodzi w Fs i zamienia się w rozmycie fal stojących – dyfuzję.

EFEKT BRZEGOWY

Kolejnym problemem związanym z pomieszczeniem jest efekt brzegowy. Efektem tym nazywamy to co pojawia się, gdy zlokalizujesz głośnik blisko granicy (ściany). Fabrycznie – większość głośników jest strojona liniowo; ale to stroj enie odbywa się w warunkach wolnego pola bez granic. Kiedy granica pojawia się za kolumną, ciśnienie akustyczne uderzające w tę granicę zostanie odbite i wyrzucone z powrotem do słuchacza. Spowoduje to dwa artefakty: wzmocnienie basów i zakłócenia.

Rys.1 (pierwszy powyżej)
Ponieważ wysokie częstotliwości są generowane głównie do przodu, a niskie częstotliwości basowe są rozprowadzane dookoła głośnika, większość energii z głośnika uderzającego w tylną ścianę to niskie częstotliwości. Oznacza to, że ściana spowoduje odbicie niskich częstotliwości i odrzucenie ich z powrotem do słuchacza, podczas gdy wysokich częstotliwości nie. Spowoduje to przeciążenie treści o niskiej częstotliwości z głośnika, gdy zostanie zbliżony do granicy (ściany). Więcej granic (narożników) spowoduje jeszcze większy efekt. Jest to często określane jako efekt wzmocnienia granicznego (BGE).
Rys.2 (drugi powyżej)
Kolejna rzecz która się wydarzy, kiedy przysuniesz głośnik do ściany, jest to, że dźwięk odbity na granicy pomieszczenia wróci do słuchacza, ale tym razem z opóźnieniem w porównaniu z oryginalnego (nieodbitego) sygnału. Oznacza to, że na niektórych częstotliwościach sygnały te będą się wzajemnie znosić – a na niektórych będą podsumowywać. Ściana powoduje pewne zakłócenia, których nie można łatwo przewidzieć.

CIĄGŁE PRÓBKOWANIE POLA DŹWIĘKOWEGO, CSS

Metoda optymalizacji pomieszczenia Buchardta bierze pod uwagę wszystkie powyższe efekty podczas wykonywania kalibracji. Kiedy chodzisz z mikrofonem – obejmując wszystkie pozycje w pomieszczeniu, możemy zidentyfikować każdy tryb pomieszczenia – i dokładnie obliczyć, jak dokładnie dostroić kolumnę do pomieszczenia. Możemy zidentyfikować efekt brzegowy spowodowany ustawieniem głośnika i zakłócenia spowodowane przez odbicia od ścian. Metodę tę określamy jako Continuous Soundfield Sampling (CSS). Zaletą tej metody jest to, że mamy więcej dostępnych danych niż w przypadku wykonywania tylko dyskretnych pomiarów punktów. W przypadku punktów dyskretnych nie masz pojęcia, czy jesteś w trybie minimum, czy maksimum w pomieszczeniu – a ryzyko wprowadzenia błędnych poprawek na tej podstawie jest wysokie.

KOREKTA TYLKO WTEDY, GDY MA TO SENS

Ponieważ akustyka pomieszczenia wpływa tylko na częstotliwości poniżej częstotliwości Schrödera, nasza kompensacja koryguje tylko częstotliwości poniżej tej częstotliwości. Jednak przechwytujemy dane aż do pasma wysokiej częstotliwości. Dane te są wykorzystywane do wyrównania wyjścia niskiej częstotliwości z wyjściem wysokiej częstotliwości. Ponieważ korekty przy niskich częstotliwościach są dość znaczące, czasami może być trudno dostrzec „naturalną” reakcję głośnika – w tym celu używamy części wysokoczęstotliwościowej do perfekcyjnego wyrównania dwóch pasm względem siebie.

REALIZACJA KOREKTY

Narzędzia matematyczne i analityczne używane do analizy danych CSS są bardzo zasobożerne. Ale procesor smartfona (na razie tylko iPhone) zrobi to za nas. W przypadku tej metody nie są potrzebne komputery z usługą w chmurze ani komputery domowe. Spędziliśmy wiele godzin na optymalizacji naszego programowania, aby skomplikowane procesy mogły zostać obliczone przez smartfon w zaledwie kilka sekund! Dzieje się tak dzięki wielu kreatywnym myślom i pewnym przełomowym badaniom nad tym, jak można obliczyć filtr IIR i zapewnić jego stabilność – i nadal idealnie dopasować się do naszej odpowiedzi EQ pomieszczenia docelowego. Po obliczeniu przez procesor telefonu dane można przesłać do dowolnego procesora DSP i zaaplikować bez dodawania opóźnienia do systemu.

JAK TO ZROBIĆ?

Potrzebujesz Burchardt Hub. Od teraz wymagamy, abyś miał dostęp do Apple Iphone 6S lub nowszego. Pamiętaj, że wystarczy to zrobić tylko raz, co oznacza, że ​​jeśli masz znajomego lub członka rodziny, który jest właścicielem iPhone’a, możesz to zrobić. Jeśli zmienisz ustawienie kolumn, musisz powtórzyć korektę.

Nasza korekta pomieszczenia została skalibrowana dla każdego modelu iPhone począwszy od modelu 6S. Wybraliśmy iPhone’y, ponieważ mają bardzo niską tolerancję w zakresie kontroli jakości. Oznacza to, że pomimo słabej jakości mikrofonów w iPhone’ach, nadal możemy im zaufać ponieważ dostarczą potrzebne nam dane z bardzo akceptowalną tolerancją dla niskich częstotliwości. Aby ominąć hałas z tych mikrofonów, przechwytujemy tysiące pomiarów w ciągu jednej minuty, jaką zajmuje proces pomiaru. Za tym rozwiązaniem stoi całkiem sprytny zespół, prawda?

Aby rozpocząć, pobierz aplikację Buchardt ze sklepu App Store. Po uruchomieniu korekty pomieszczenia za pomocą aplikacji Buchardt usłyszysz różowy szum głośników i zobaczysz odliczanie od 60 sekund. Wykonując to odliczanie, chodź z telefonem i staraj się uchwycić jak najwięcej powietrza w pomieszczeniu dużymi ruchami okrężnymi za pomocą telefonu, ale nie bliżej niż około 1 metr (40 cali) od głośników.

Kiedy odliczanie się skończy, zobaczysz odpowiedź częstotliwościową swojego pokoju, aby naprawdę zorientować się, gdzie znajdują się tryby pomieszczenia, w zakresie częstotliwości. Telefon wykorzysta wtedy swoją moc do skompilowania wszystkich zebranych danych w celu obliczenia idealnego filtra basowego. Jest bezpośrednio dopasowany do Twojego pokoju i rozmieszczenia głośników. Możesz teraz przełączać się między „poprawionymi” i „nieskorygowanymi” obliczeniami, aby natychmiast usłyszeć różnicę. Dla większości będzie to jedna z tych sytuacji WOW! Jesteśmy bardzo dumni z tego, jak dobrze to działa!

WIELE MASTETUNINGÓW!

Najciekawsza i niespotykana w branży rzecz! Dzięki elastyczności tak potężnego procesora DSP mamy pełną kontrolę nad tym, co ma zrobić kolumna. Oznacza to, że udostępnimy do pobrania główne strojenia, aby całkowicie zmienić podstawy projektowania dźwięku głośników.

WIĘC CO TO OZNACZA?

Standardowe strojenie główne, w które fabrycznie wyposażone są głośniki, to konstrukcja 2,5-drożna, dostrojona prosto do 25 Hz ze zmiennym strojeniem basów. Oznacza to, że jeśli grasz przy 100 dB, nie możesz oczekiwać, że dwa 6-calowe głośniki niskotonowe będą generować 25 Hz. System płynnie ustawia wtedy strojenie basów na wyższą wartość, tak aby głośniki niskotonowe się nie zniszczyły. Uważamy, że jest to najlepszy ogólny tuning dla większości ludzi.

Ale co, jeśli twoje potrzeby są inne? A jeśli rzadko grasz głośno? Może mieszkasz w mniejszym mieszkaniu, w którym ciśnienie akustyczne nie jest tak dla Ciebie ważne? Nic prostszego – pobierz inny mastertuning z naszej strony internetowej – skopiuj plik master tuning na pendrive USB – umieść pendrive w porcie USB z tyłu jednego z głośników (gdy jest wyłączony) – włącz go – wyjmij klucz USB i powtórz ten proces na drugim głośniku. Bum! Masz teraz głośnik skonfigurowany jako konstrukcja trójdrożna zamiast 2,5 drożnej.

© Wszystkie prawa zastrzeżone | www.buchardtaudio.pl